Spring naar inhoud

Onze organisatie: zo zorgen we voor je pensioen

Bestuur, governance en naleven wet- en regelgeving

Bij pensioenfonds KPN hebben we de organisatie zo ingericht dat we optimaal kunnen zorgen voor je pensioen. Hier vertellen we je hoe we dat hebben gedaan: hoe zit onze organisatie in elkaar en hoe zorgen we ervoor dat we ons aan de wet- en regelgeving houden?

Het pensioenfonds

Stichting Pensioenfonds KPN, statutair gevestigd te Amersfoort, is opgericht op 26 juni 1998. Het pensioenfonds is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 02063809.

Ons bestuur

Wij hebben een paritair gemengd bestuur, met in totaal elf bestuursleden. In het bestuur zitten drie bestuursleden namens de werknemers, twee namens de pensioengerechtigden en drie namens de werkgever. Samen vormen ze het uitvoerend bestuur. Daarnaast bestaat het bestuur uit drie onafhankelijke niet-uitvoerende bestuursleden: één deskundige op het gebied van risicobeheer en IT, één deskundige op beleggingsgebied en de voorzitter van het pensioenfonds. De niet-uitvoerende bestuursleden vormen het intern toezicht. Het intern toezicht functioneert dus binnen het bestuur en heeft daarbij eigen taken en bevoegdheden. In het bestuur gelden de volgende stemverhoudingen:

  • de 3 bestuursleden namens de werkgever hebben elk 2 stemmen;
  • de 3 bestuursleden namens de werknemers hebben elk 1 stem;
  • de 2 bestuursleden namens de pensioengerechtigden hebben elk 1,5 stem; 
  • de 3 niet-uitvoerende bestuursleden hebben elk 1 stem. 

Voor deze inrichting van het bestuur is gekozen om de sociale partners een sterke rol binnen het pensioenfonds te laten spelen. We zijn immers het pensioenfonds van en voor de (ex-)medewerkers van KPN. Tegelijkertijd is op deze manier voldoende specialistische kennis binnen het bestuur aanwezig. Daarnaast heeft het bestuur drie sleutelfunctiehouders (Risicobeheer; Actuarieel en Interne audit) benoemd.

Het dagelijks bestuur bestaat uit de bestuursvoorzitter en twee plaatsvervangende voorzitters. De plaatsvervangende voorzitters zijn uitvoerende bestuursleden, één werknemerslid en één werkgeverslid. Eén van de twee plaatsvervangende voorzitters vervult ook de rol van secretaris.

Een vacature in het bestuur of in het verantwoordingsorgaan wordt zo snel mogelijk ingevuld. Een nieuw bestuurslid moet voldoen aan het opgestelde functieprofiel. We kijken hierbij naar diversiteit in de fondsorganen. We willen graag dat het bestuur en het verantwoordingsorgaan bestaan uit een goede mix van jongeren en ouderen, mannen en vrouwen. De bestuursleden worden benoemd door het bestuur na voordracht of verkiezingen. De drie vertegenwoordigers namens de werkgever worden voorgedragen door de werkgever. De drie vertegenwoordigers namens de werknemers worden voorgedragen door de Centrale Ondernemingsraad (COR) van KPN. Eén van de vertegenwoordigers wordt door de COR zelf voorgedragen en twee van de vertegenwoordigers worden via de COR voorgedragen door vakorganisaties betrokken bij het cao-overleg van KPN. De twee vertegenwoordigers van de pensioengerechtigden worden gekozen door de pensioengerechtigden. Dit volgens de procedure beschreven in het kiesreglement. De niet-uitvoerende bestuursleden worden, na bindende voordracht door het verantwoordingsorgaan, benoemd door de uitvoerende bestuursleden.

Het bestuur is collectief verantwoordelijk voor het eigen functioneren. De voorzitter is het eerste aanspreekpunt voor de bestuursleden, het intern toezicht, het verantwoordingsorgaan en externe partijen waaronder de toezichthouders DNB en AFM. Elk bestuurslid stelt zich bij de besluitvorming onafhankelijk op ten opzichte van de eigen achterban. Om een evenwichtig besluitvormingsproces te kunnen waarborgen, handelen de bestuursleden in het belang van alle belanghebbenden van het pensioenfonds en houden ze rekening met de effecten van hun besluiten op alle belanghebbenden.

Wisselingen in bestuur

Per 15 oktober 2024 is de heer Van der Sluis afgetreden. Hij was sinds 1 juli 2014 als niet-uitvoerend bestuurslid. Hij vervulde vanaf het begin de rol van voorzitter van het intern toezicht. Vanuit deze functie heeft hij een belangrijke rol gespeeld bij de opzet en inrichting van het intern toezicht als orgaan van het pensioenfonds. 

Het bestuur is verheugd dat mevrouw Messerschmidt hem per 15 oktober 2024 is opgevolgd. Zij heeft al zijn taken overgenomen. 

Meer informatie over de bestuursleden en in welke commissies zij zitting hebben, vind je in de bijlage Personalia. Daarin is ook een overzicht van de nevenfuncties opgenomen.

Bestuursleden

Bestuursleden namens de werkgever (KPN N.V.)

Jeroen Burcksen
Désirée Leijten
Erik Luttenberg

Bestuursleden namens de werknemer

Edith Snoeij (secretaris)
Susan Eijgermans
Caspar Vlaar

Bestuursleden namens de pensioengerechtigden

Erik Overbeeke
Paul Gaalman

Niet uitvoerende bestuursleden

Peter van Gameren (voorzitter)
Gwen van Tongeren
Jolanda Messerschmidt

Aantal vergaderingen

Naast de uitvoering van onze huidige pensioenregeling stond het jaar 2024 vooral in het teken van de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. In de bestuursvergaderingen is veel aandacht besteed aan de voorbereidingen op de overgang naar de nieuwe pensioenregeling. In 2024 zijn er in totaal 19 bestuursvergaderingen geweest en een groot aantal commissievergaderingen. In alle vergaderingen is het voor besluitvorming noodzakelijke aantal stemmen (quorum) aanwezig geweest. 

Bestuursbureau

Het bestuur wordt ondersteund door het bestuursbureau. Per eind 2024 zijn de volgende functies onderdeel van het bestuursbureau:

  • Directeur;
  • Bestuurssecretaris;
  • Secretaresse;
  • Twee beleidsmedewerkers actuarieel;
  • Beleidsmedewerker beleggingen; 
  • Beleidsmedewerker communicatie; 
  • Juridisch beleidsmedewerker;
  • ICT-specialist;
  • Vervuller risicobeheerfunctie.

De directeur is aangewezen als medebeleidsbepaler. De beleidsmedewerker beleggingen is ook vervuller van de risicobeheerfunctie en doet dit samen met een externe deskundige. Ook de ICT-specialist is een externe deskundige. 

Bestuurscommissies

Bij het pensioenfonds kennen we de volgende bestuurscommissies:

  • beleggingscommissie; 
  • financiële commissie; 
  • pensioen- en communicatiecommissie; 
  • interne auditcommissie;  
  • risicocommissie. 

De commissies zijn samengesteld uit een afvaardiging van bestuursleden en worden indien nodig ondersteund door één of meerdere adviseurs. In de commissievergaderingen worden onderwerpen voor de bestuursvergaderingen voorbereid of worden besluiten genomen over onderwerpen waarvoor het bestuur mandaat heeft gegeven. De commissies vergaderen in ieder geval voorafgaand aan elke bestuursvergadering en verder zo vaak als nodig is. 

De interne auditcommissie wordt gevormd door de sleutelfunctiehouder Interne audit, een bestuurslid en de directeur bestuursbureau. Deze commissie wordt bij audits aangevuld met externe deskundigen. De risicocommissie bestaat uit de sleutelfunctiehouder Risk en de twee vervullers van de risicobeheerfunctie. 

Met ingang van 1 januari 2024 behandelt de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP) geschillen over de uitvoering van het pensioenreglement. GIP is een onafhankelijke externe geschilleninstantie. Alle pensioenfondsen zijn hier verplicht bij aangesloten. Aan de werkzaamheden van onze eigen geschillencommissie is daarmee een einde gekomen. De geschillencommissie heeft tot medio 2024 alleen nog de per 31 december 2023 lopende geschilzaken afgewikkeld. De geschillencommissie bestond uit een onafhankelijke voorzitter en twee bestuursleden en werd ondersteund door de juridisch beleidsmedewerker.

Project nieuwe pensioenregeling
In 2021 is het pensioenfonds in samenwerking met de sociale partners van KPN gestart met de voorbereidingen van de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel. Voor de begeleiding van dit project is een gezamenlijke projectleider en adviseur aangetrokken. Na verloop van tijd is het bestuur daarnaast een eigen project opgestart met het oog op de keuzes die het pensioenfondsbestuur moet maken. Om ervoor zorg te dragen dat alle bestuursleden over dezelfde informatie beschikken, is besloten om alle onderwerpen in plaats van de commissies rechtstreeks in de bestuursvergaderingen te behandelen. Er zijn drie deelprojecten ingericht: pensioenadministratie, beleggingen en communicatie. De projecteigenaren leggen rechtstreeks verantwoording af aan het bestuur. 

Intern toezicht

Het intern toezicht wordt gevormd door de drie niet-uitvoerende bestuursleden. Het intern toezicht houdt toezicht op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken bij het pensioenfonds. Het intern toezicht let op een juiste risicobeheersing en de evenwichtige belangenafweging door het bestuur. Het intern toezicht legt verantwoording af over de uitvoering van de taken en bevoegdheden aan het verantwoordingsorgaan, de werkgever en het bestuur.

In 2024 vergaderde het intern toezicht 9 keer, waarvan 2 keer met het verantwoordingsorgaan. Daarnaast sprak het intern toezicht 1 keer met de externe accountant en 1 keer met de drie verschillende sleutelfunctiehouders afzonderlijk. 

Het verslag van het intern toezicht is samen met de reactie van het bestuur opgenomen in dit jaarverslag.

Verantwoordingsorgaan

Het verantwoordingsorgaan van Pensioenfonds KPN bestaat uit minimaal zes leden. Er zijn twee leden namens de deelnemers en drie namens de pensioengerechtigden. Er zijn twee leden namens de werkgever. Het aantal leden namens de deelnemers en pensioengerechtigden in het verantwoordingsorgaan wordt bepaald door het aantal deelnemers dat pensioen opbouwt en het aantal pensioengerechtigden dat een uitkering ontvangt. 

De leden namens de deelnemers en de pensioengerechtigden worden benoemd na verkiezingen en de leden namens de werkgever worden benoemd na voordracht door de werkgever. De namen van de leden vind je in de bijlage Personalia. 

Het verantwoordingsorgaan geeft haar oordeel over het handelen van het bestuur. Daarnaast doet het verantwoordingsorgaan een bindende voordracht voor (her)benoeming van de niet-uitvoerende bestuursleden. Ook heeft het verantwoordingsorgaan een aantal wettelijke adviesrechten, bijvoorbeeld met betrekking tot het communicatiebeleid, het beloningsbeleid en de inrichting van het intern toezicht. Het bestuur heeft regelmatig overleg met het verantwoordingsorgaan. In 2024 heeft het verantwoordingsorgaan 21 keer overleg gevoerd met (een afvaardiging van) het bestuur. Het oordeel van het verantwoordingsorgaan is samen met de reactie van het bestuur opgenomen in dit jaarverslag.

Permanente educatie en (zelf)evaluatie

Als bestuur vinden wij het belangrijk om individueel en als geheel bekwaam te zijn en de kennis en kunde goed bij te houden. In 2024 hebben bestuursleden en leden van het verantwoordingsorgaan verschillende opleidingen gevolgd. Naast specifieke opleidingen bespreken we tijdens zogenaamde kennis- of awareness sessie over relevante en actuele onderwerpen. Daarnaast wordt het kennisniveau ook op peil gehouden door aanwezigheid bij congressen en seminars en het lezen van vakliteratuur. 

Het eigen functioneren is voor ons als bestuur en voor het intern toezicht een continu aandachtspunt. Het bestuur en het intern toezicht evalueren jaarlijks het eigen functioneren van het bestuur als geheel en van de individuele leden. Hierbij betrekt zowel het bestuur als het intern toezicht één keer in de drie jaar een onafhankelijke derde partij. 

Gedragscode

Bij ons pensioenfonds beschikken we over een gedragscode. Het doel hiervan is het waarborgen en behouden van het vertrouwen van belanghebbenden in het pensioenfonds. In de gedragscode staat hoe bestuursleden, leden van het verantwoordingsorgaan en medewerkers bestuursbureau moeten omgaan met vertrouwelijke informatie, relatiegeschenken en het vervullen van nevenfuncties bij andere ondernemingen en instellingen. 

De compliance officer monitort de naleving van de gedragscode en geeft gevraagd en ongevraagd advies op transparant en integer handelen. Tot 1 januari 2024 werd de compliance functie binnen het bestuursbureau vormgegeven. Per 1 januari 2024 is een externe compliance officer benoemd.

We beschikken ook over een compliance-programma, een incidentenregeling en een klokkenluidersregeling.

Vertrouwenspersoon

Bestuurslid Edith Snoeij vervult binnen het pensioenfonds de functie van vertrouwenspersoon. Haar taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in het reglement vertrouwenspersoon. Zowel de medewerkers van het bestuursbureau, bestuursleden en leden van het verantwoordingsorgaan kunnen een beroep op haar doen als zij te maken hebben met ongewenst gedrag.

In 2024 heeft de vertrouwenspersoon geen meldingen ontvangen. 

Code Pensioenfondsen

De overheid ziet erop toe dat een pensioenfonds goed wordt bestuurd. De pensioensector heeft zelf ook regels opgesteld. Deze zijn vastgelegd in normen in de Code Pensioenfondsen. De code gaat over het goed functioneren van het bestuur, het intern toezicht en het verantwoordingsorgaan en over zaken als risicomanagement, integriteit en beloningen. De Code Pensioenfondsen is wettelijk verankerd in artikel 33 PW ‘Beheerste bedrijfsvoering’.

Hiervan mag alleen worden afgeweken volgens het ‘pas-toe-of-leg-uit’-principe. Per 1 januari 2024 is de Code gewijzigd. Pensioenfondsen hebben tot 1 januari 2025 de tijd om de code te implementeren. In bijlage B geven we voor alle normen kort aan hoe wij deze naleven. 

Bij twee normen voldoen we niet helemaal aan de Code:

  • Norm 34 gaat over diversiteit en inclusie. Wij hebben een diversiteitsbeleid, maar het element inclusie is nog een aandachtspunt.
  • Norm 35, is de norm waarin staat dat zowel in het bestuur als in het verantwoordingsorgaan tenminste één vrouw en één man zitten, tenminste één iemand jonger dan veertig jaar en één iemand ouder dan veertig jaar. 

Hoe wij hiermee omgaan, lichten we toe in de volgende paragraaf.

Diversiteitsbeleid en inclusie

Wij onderstrepen het belang van diversiteit in onze organisatie en organen. Als vertegenwoordigers van diverse groepen betrokken zijn bij het proces, ontstaat er een meervoudig perspectief dat ten goede komt aan de besluitvorming. Hieraan draagt een mix van mannen en vrouwen, jongeren en ouderen in het bestuur en de pensioenfondsorganen positief bij. Anderzijds is het belangrijk dat bij de samenstelling rekening wordt gehouden met de opbouw van het deelnemersbestand. Wij vinden het belangrijk dat deelnemers en pensioengerechtigden zich vertegenwoordigd kunnen voelen door het bestuur en andere pensioenfondsorganen. Daarbij streven we naar een evenwichtige mix van mannen en vrouwen. De doelstelling is om minimaal één man en één vrouw in het bestuur en in het verantwoordingsorgaan te hebben. Daarnaast proberen we minimaal één lid benoemd te hebben die op het moment van benoeming nog niet de leeftijd van veertig jaar heeft bereikt. Deze uitgangpunten zijn formeel vastgelegd in het diversiteitsbeleid. Om hieraan te voldoen wordt bij de vacaturestelling de noodzaak van diversiteit onder de aandacht gebracht en wordt dit ook met de voordragende partijen expliciet besproken. 

De Code Pensioenfondsen stelt dat het bestuur naast beleid voor diversiteit, ook een beleid moet hebben voor inclusie. Inclusie vraagt in de eerste plaats om de aanwezigheid van bestuurders die diversiteit vertegenwoordigen en inbrengen. Daarnaast is een open cultuur waarin ruimte is voor verschillen in identiteit en perspectief van belang. Tenslotte gaat het er om de besluitvorming zo vorm te geven dat daarin actief gebruik gemaakt wordt van de verschillen en verschillende perspectieven. Dit vraagt nog om een discussie in het bestuur. 

Bestuur
In het bestuur zitten eind 2024 vijf vrouwen en zes mannen. Geen van de bestuursleden is jonger dan veertig jaar. Om toch de stem van een jongere deelnemer aan de bestuurstafel te hebben, loopt sinds enkele jaren een deelnemer van het PensioenLab stage binnen het bestuur.

In 2024 heeft het bestuur gezocht naar een nieuw bestuurslid, dat tevens de rol van voorzitter van het intern toezicht invult. Deze bestuursfunctie is ingevuld door een vrouw. Het bestuur bestaat na deze wijziging voor bijna de helft uit vrouwen. Het bestuur stelt daarmee vast dat het vinden van geschikte vrouwelijke kandidaten binnen het bestuur geen probleem is. Het vinden van kandidaten jonger dan veertig jaar met voldoende kennis en competenties was, in ieder geval voor deze specifieke bestuursfunctie, een te grote uitdaging. 

Het PensioenLab is opgericht door de jongerenvakbonden FNV Jong, CNV Jongeren en VCP Young Professionals. Het behartigt de belangen van jongeren op pensioenthema’s. Dit doen zij door jongeren te informeren, te betrekken, op te leiden en hun stem te laten horen. De laatste jaren hebben wij steeds een stageplek binnen het bestuur beschikbaar gesteld. Aan KPN hebben wij gevraagd of zij jongere medewerkers in dienst hebben die mogelijk interesse hebben om deel te nemen aan het PensioenLab. Tot op heden heeft zich geen belangstellende gemeld. 

Verantwoordingsorgaan
In het verantwoordingsorgaan zit één vrouw en een lid jonger dan veertig jaar. Dit betekent dat binnen het verantwoordingsorgaan wordt voldaan aan het huidige diversiteitsbeleid. 

Beloningsbeleid

Wij hebben bij ons pensioenfonds een beloningsbeleid opgesteld. We zijn ons bewust van het benodigde maatschappelijke draagvlak. Het beloningsbeleid kent geen prestatiegerelateerde beloningen en geen ontslagvergoeding. De hoogte van de beloning van de leden van het intern toezicht is gelijk aan die van de rest van het bestuur en staat een kritische opstelling niet in de weg.

De beloning is afgestemd op het aantal dagen dat een bestuurder gemiddeld genomen besteedt aan de werkzaamheden bij ons pensioenfonds. Jaarlijks, voor het eerst per 1 januari 2022, worden de beloningen geïndexeerd. Een bestuurslid ontvangt voor twee dagen per week per 1 januari 2024 € 65.690 bruto per jaar. De voorzitter ontvangt € 98.535 bruto per jaar, voor drie dagen per week. Een stagiair bestuurder ontvangt € 8.211 onder de voorwaarde dat de bestuurswerkzaamheden in de vrije tijd worden uitgevoerd en de stagiair geen andere vergoeding ontvangt. 

Ook de leden van het verantwoordingsorgaan ontvangen een beloning voor de uitgevoerde werkzaamheden. Tot en met 2023 ontvingen zij een vergoeding afhankelijk van het aantal bijgewoonde vergaderingen. Vanwege de toegenomen werkzaamheden in verband met de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel is voor een nieuwe beloningssystematiek gekozen. Zij ontvangen per 1 januari 2024 een vaste vergoeding van € 16.423 per jaar. In de praktijk wordt deze beloning alleen uitgekeerd aan de pensioengerechtigde leden in het verantwoordingsorgaan

Verwerking persoonsgegevens

Pensioenfonds KPN volgt de Gedragslijn Verwerking Persoonsgegevens, die per 1 januari 2023 van toepassing is.

Voor de uitvoering van de pensioenregeling worden persoonsgegevens verwerkt van deelnemers. De verwerking hiervan ligt bij de uitvoerder TKP. Hiervoor is een verwerkersovereenkomst afgesloten, zoals bedoeld in artikel 28 Algemene Verordening Gegevensbescherming. In deze overeenkomst staat onder meer dat de er voldoende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen om datalekken te voorkomen.

Daarnaast werken we met adviseurs die berekeningen moeten doorvoeren, waarvoor zij een deel van de in de pensioenadministratie vastgelegde persoonsgegevens nodig hebben. Ook met deze partijen sluiten wij verwerkersovereenkomsten af. 

Op het bestuursbureau worden, hoewel in beperkte mate, ook persoonsgegevens verwerkt. Bijvoorbeeld bij de afwikkeling van een deel van de klachten. Ook worden de persoonsgegevens van bestuurders, leden verantwoordingsorgaan en medewerkers bestuursbureau verwerkt. Uiteraard gaat het bestuur hier ook zorgvuldig mee om en heeft daar beveiligingsmaatregelen voor getroffen. 

Compliance Officer

Als pensioenfonds dienen wij zorg te dragen voor een beheerste en integere bedrijfsvoering. In dat kader hebben we de heer Pullen van TriVu met ingang van 1 januari 2024 aangesteld als externe compliance officer. Wij hebben een eigen gedragscode. Deze heeft tot doel om gewenst gedrag te stimuleren en ongewenst gedrag te voorkomen. Dit draagt bij aan het integer functioneren van ons pensioenfonds en het waarborgen van de goede naam en reputatie.

Op grond van de gedragscode zijn 37 personen in 2024 aangewezen als verbonden persoon. Over 2024 hebben deze verbonden personen een verklaring van naleving van de gedragscode ingevuld en ondertekend waarbij meldingen ten aanzien van de gedragsnormen zoals nevenfuncties, geschenken, uitnodigingen en privébelangen zijn vastgelegd. Verder beschikt het pensioenfonds, naast de gedragscode, over compliance documenten zoals een compliance charter, een incidentenregeling, een klokkenluidersregeling, een beloningsbeleid en een SIRA. Het pensioenfonds heeft in 2024 de SIRA geactualiseerd en begin 2025 bestuurlijk vastgesteld. In 2024 heeft het pensioenfonds aandacht besteed aan awareness op het gebied van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Op 29 februari 2024 heeft in dit kader een awareness sessie plaatsgevonden voor het bestuur en het bestuursbureau.

In de jaarlijkse compliance rapportage 2024 van de compliance officer zijn de volgende bevindingen opgenomen:

  1. De meldingen die de verbonden personen in 2024 hebben gedaan, vallen binnen de normen van onze gedragscode. Er zijn een paar operationele aanbevelingen gedaan die zien op het proces van melding van geschenken en nevenfuncties.
  2. Wij hebben een focus op de naleving van de gedragsnormen en aanverwante compliance gerelateerde onderwerpen zoals beloningsbeleid, sanctiewetgeving en terrorismefinanciering bij haar kern uitbestedingspartijen TKP en Aegon Investment Management (Aegon AM) en toetst dit. Belangrijke aandachtspunt daarbij zijn de risico’s over de onderuitbesteding vanuit het pensioenfonds bezien.
  3. Er zijn in 2024 een aantal operationele incidenten door TKP en Aegon AM gemeld, die inmiddels zijn of worden opgelost.
  4. Er zijn in 2024 geen meldingen geweest van misstanden, onbehoorlijk handelen of fraude bij het pensioenfonds.
  5. Wij beschikken over actuele compliancedocumenten. De gewijzigde gedragscode wordt in het eerste kwartaal van 2025 vastgesteld.

Geen sancties, dwangsommen of boetes

In 2024 zijn aan ons door de toezichthouders geen dwangsommen of boetes opgelegd. Ook zijn er door de toezichthouders geen aanwijzingen aan ons gegeven. Er is geen bewindvoerder aangesteld en de bevoegdheidsuitoefening van organen van het pensioenfonds is niet gebonden aan toestemming van de toezichthouders.

Toezicht De Nederlandsche Bank

DNB houdt toezicht op de pensioenfondsen op basis van de Pensioenwet door middel van gesprekken, beoordeling van rapportages van het pensioenfonds en onderzoeken. In 2024 zijn de volgende onderzoeken bij ons uitgevoerd:

  • regievoering nieuw pensioencontract;
  • niet-financiële risico’s;
  • premie en indexatie;
  • duurzaamheid.

Daarnaast vraagt DNB zowel per kwartaal als per jaar diverse kerncijfers op. In het kader van transparantie publiceert DNB de kerncijfers van alle pensioenfondsen in Nederland op haar website. 

Publicatie kwartaal- en jaarcijfers op website DNB

In het kader van transparantie publiceert DNB op haar website de kerncijfers van de pensioenfondsen in Nederland. Ieder kwartaal publiceert DNB uit de Kwartaalstaten Beleggingen de volgende gegevens: de beleidsdekkingsgraad, de vereiste dekkingsgraad (strategische mix), het belegd vermogen en het kwartaalrendement.
Uit de jaarstaten worden daarnaast gepubliceerd: de reële dekkingsgraad, de premie, de deelnemersaantallen, de toeslagverlening, de eventuele vermindering van pensioenaanspraken en -rechten en de uitvoeringskosten.

Toezicht Autoriteit Financiële Markten (AFM)

De AFM houdt toezicht op de wijze waarop pensioenfondsen de deelnemers informeren. De AFM voldoet dit door middel van vragenlijsten en zo nodig verdiepende onderzoeken. In 2024 zijn de volgende onderzoeken bij ons uitgevoerd:

  • Waarborgen digitale informatievestrekking;
  • Tweedepijleronderzoek 2023.

Organisatie en uitvoering

Als bestuur zijn we verantwoordelijk voor het beleid en de uitvoering, maar de uitvoering zelf is grotendeels uitbesteed. 

TKP Pensioen (hierna TKP), onderdeel van a.s.r., voert de administratie van de pensioenen uit en adviseert over de uitvoering van ons communicatiebeleid. Het beleggingsbeleid wordt uitgevoerd via een vastgelegd mandaat van ons bestuur aan Aegon AM. In de overeenkomsten met TKP en Aegon AM zijn adequate maatregelen opgenomen voor als de dienstverlener of een door hem ingeschakelde derde onvoldoende presteert, de overeenkomst niet naleeft of schade veroorzaakt door handelen of nalaten.

Het beloningsbeleid van de uitvoeringsorganisaties is beheerst en evenwichtig. Het voldoet aan de eisen die hieraan door de toezichthouders worden gesteld. Dit is vastgelegd in de overeenkomsten met de verschillende uitvoeringsorganisaties. 

We toetsen de werkzaamheden aan de afspraken in de overeengekomen Service Level Agreement en evalueren deze jaarlijks. Ook ontvangen we jaarlijks een ISAE 3402 type II-rapport van de uitvoeringsorganisaties, dat door een externe onafhankelijke accountant is gecertificeerd. Wij zijn op de hoogte van de door de uitvoeringsorganisaties ingeschakelde partijen en monitoren dit. Ook vragen we de uitvoerders hierover verantwoording af te leggen.

Controle

De certificerend actuaris WTW en de externe onafhankelijke accountant Deloitte controleren de financiële verantwoording in de jaarrekening minimaal één keer per jaar (bestuursverslag en jaarrekening). Bij grote onderwerpen beoordelen en controleren zij deze tussentijds. Deze partijen kunnen onafhankelijk hun werk doen, zonder (schijn van) belangenverstrengeling. Het functioneren van de certificerend actuaris en de externe accountant wordt elke drie jaar door ons geëvalueerd.

Binnen het risicomanagement van het pensioenfonds (zie volgende hoofdstuk) hebben een drietal sleutelfunctiehouders een controlerende en signalerende taak. Dat zijn de sleutelfunctiehouders Actuarieel, Risicobeheer en Interne Audit. De beoordelingen van deze sleutelfunctiehouders worden door het bestuur meegewogen bij de uiteindelijke besluitvorming.

De certificerend actuaris Bart Weijers van WTW is ook de sleutelfunctiehouder Actuarieel. Hiervoor is gekozen omdat beide werkzaamheden dicht bij elkaar liggen. De combinatie van deze twee functies is op basis van regelgeving mogelijk.

De sleutelfunctiehouder Risicobeheer is een bestuurslid (Jeroen Burcksen). De sleutelfunctiehouder Interne audit wordt extern ingevuld (Jan Herder).

Versie: v8.2.35

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report